7a edició del programa “Professors i Ciència”

Published on November 19th, 2014

Participants al programa “Professors i Ciència”

Dins la 7a edició del programa de formació contínua “Professors i Ciència” de la Fundació Catalunya-La Pedrera, els dies 5 i 12 de novembre de 2014 de 5 a 8 de la tarda, l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE) va dur a terme el curs de formació per a professors d’ESO i Batxillerat La conservació de la biodiversitat: el cas dels primats”. El curs va estar coordinat per la investigadora de l’IBE Josefa González, va comptar amb la participació d’en Marc de Manuel Montero i la Raquel García Pérez, investigadors de l’IBE i del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra. Tots dos realitzen la seva recerca al grup Comparative Genomics Lab. També hi va participar el comunicador en divulgació científica Roberto Torres i la seva col·laboradora Mari Carmen Cebrián. El curs va incloure una visita a les instal·lacions del servei de Citometria de flux de la Universitat Pompeu Fabra i el Centre de Regulació Genòmica a càrrec de l’Eva Julià .

Raquel García, PhD al Comparative Genomics Lab

Durant les dues sessions, 17 professors d’ESO i Batxillerat van treballar al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), conceptes de biologia evolutiva a través de la presentació que els investigadors van oferir sobre les seves línies d’investigació i sobre els últims resultats aconseguits en aquestes línies. En Marc de Manuel va fer una presentació sobre l’origen, diversitat i evolució dels homínids; en la que va parlar de la diversitat genètica als primats i el paper de la genòmica en la seva conservació. La Raquel García va parlar sobre l’expressió gènica i mecanismes de regulació.

La realització d’aquest curs es va a desenvolupar de forma participativa des d’un principi. Mitjançant la utilització de formularis online que es van enviar els dies previs, investigadors i professors van decidir conjuntament quin conceptes s’haurien de desenvolupar en cada sessió i en quines temàtiques volien aprofundir. Posteriorment van decidir quins conceptes serien els més apropiats per traslladar a classe d’acord amb l’actual programa educatiu.

Marc de Manuel, PhD al Comparative Genomics Lab

La dinàmica de cada sessió va consistir en una presentació sobre l’actual recerca de l’investigador, adaptada al nivell acadèmic i les expectatives dels participants i un ampli torn de preguntes per aclarir dubtes i escoltar les impressions dels participants. Per finalitzar, es van presentar breument els materials educatius que es van realitzar a partir del curs anterior i es va realitzar un “Focus Group” a càrrec d’en Roberto Torres responsable de comunicació del projecte de divulgació científicaLa Ciència Al Teu Món, amb la finalitat d’aprofitar les suggerències, consells i experiències dels participants per poder ensenyar aquest coneixement a classe de  manera més dinàmica i efectiva.

Mari Carmen Cebrián, col·laboradora de LCATM, presenta el material didàctic de l’edició anterior.

Com a resultat del curs, s’està treballant actualment en el desenvolupament de material educatiu i una activitat a classe, que conjuntament investigadors, professors i comunicadors, van acordar, per tal de facilitar l’aprenentatge dels conceptes desenvolupats al curs per part d’estudiants d’ESO i batxillerat i que estarà a l’abast dels instituts de Catalunya. El grup es tornarà a trobar per valorar l’experiència educativa a classe amb el material didàctic, i afinar detalls d’implementació.

 

A través de la seva participació en el programa Professors i Ciència, l’IBE i les dues institucions que el conformen, Universitat Pompeu Fabra i Consell Superior d’Investigacions Científiques, pretén apropar la seva activitat investigadora a les escoles i contribuir activament al desenvolupament de material didàctic per facilitar la labor educativa.

Servei de Citometria de flux

Explicació de l’Eva Julià, tècnica del servei de citometria

Redacció: Mari Carmen Cebrián
Edició: Roberto Torres